Kesädrinkki ja merimaisema

4 + 1 x drinkki ja maisema

Itselleni yksi mieluisimmista asioista ulkomaille suuntautuvalla lomalla on istuskella katukahvilassa tai kattoterassilla ja vain seurata paikallista menoa katu- tai lintuperspektiivistä. Keräsin tähän postaukseen maailmalta mieleen jääneet kahvila- ja terassikokemukset.

Aiemmissa matkailubloggauksissani olen maininnut, että maailmalla(kin) suuntaamme aina sinne, minne nenä näyttää – turhia suunnittelematta. Myös nämä alla mainitut paikat ovat löytyneet pyytämättä, yllättäen ja etsimättä.

1. Saigon Saigon Rooftop Bar, Ho Chi Minh City

Caravelle-hotelli ei ole mikään uusi ilmestys Ho Chi Minh Cityn katukuvassa. Hotelli nimittäin avattiin jouluaattona vuonna 1959. Ho Chi Minh City tunnettiin silloin vielä nimellä Saigon ja siksipä hotellin 10. kerroksessa sijaitseva, hotellin kanssa samaan aikaan avattu baari kantaa nimeä Saigon Saigon Rooftop Bar.

Näkymä Saigon Saigon Rooftop Barista

Bongasimme tämän kaupungin kattojen yllä olevan terassin, kun kävimme sotamuseossa (todella vaikuttava ja käymisen arvoinen paikka sekin) ja jäimme sen jälkeen kiertelemään kaupungille. Huomasimme kattoterassilla ihmisiä ja lähdimme etsimään ylöspääsyä.

Saigon Saigon Rooftop Barissa saa elämäänsä ripauksen luksuksen tuntua: mukava, kansainvälinen ilmapiiri, maistuvat drinkit ja upeat näkymät.

Luksus tunnetusti maksaa, joten jos drinkeille mielii, kannattaa ajoittaa käyntinsä happy hourin aikaan eli klo 17–19, jolloin hinnat ovat edullisemmat. Happy hourin ajoitus on muutenkin loistava, koska silloin pääsee asemoimaan itsensä terassille hyvissä ajoin ennen auringonlaskua.

Näkymä Saigon Saigon Rooftop Barista
Auringonlaskua odottelemassa mojitojen kera
Näkymä Saigon Saigon Rooftop Barista auringonlaskun jälkeen
Näkymä terassilta auringonlaskun jälkeen.

2. La Azotea de Benito Cocktail Bar, Las Palmas

La Azotea de Benito Cocktail Bar on tyylikkäästi valkoisilla loungehuonekaluilla sisustettu kattoterassibaari Las Palmasissa. Usko meinaa loppua juuri ennen kattoterassin löytymistä. Baari sijaitsee nimittäin melko kulahtaneen ja pimeän ostoskeskuksen katolla. Katutasokerroksen pimeimmästä loukosta löytyy hissi, jolla pääsee kattoterassille.

La Azotea de Benito Cocktail Bar, Las Palmas

Meininki tässä baarissa on tosi rento ja nuorekas. Drinkit ovat taidokkaasti tehtyjä ja henkilökunta ystävällistä – täällä tekee mieli istuskella pidempäänkin.

Tähänkin baariin kannattaa tähdätä sellaiseen kellonaikaan, että pääsee vierailunsa aikana ihailemaan vuorten ja vanhan kaupungin kattojen taakse laskevaa ilta-aurinkoa.

Las Palmas - näkymä vanhaankaupunkiin
Näkymä terassilta Las Palmasin vanhaankaupunkiin

Etenkin jos lähtee suunnistamaan tälle kattoterassille jostain kauempaa, kannattaa tarkistaa aukioloajat ensin. Me emme sitä viime kerralla tehneet ja lähdimme köröttelemään saaren toiselta puolelta bussilla kohti terassia maanantaina – tämä baaripa onkin maanantaisin suljettu.

Katso La Azotea De Benito Cocktail Barin sijainti kartalla

3. Taverna Chnaris, Kreeta

Taverna Chnaris osui kohdallemme Kreetalla, kun ajelimme surullisenkuuluisalla vuokratulla avo-Beetlellämme. Auto sinänsä oli ihana ja sopi tähän ajeluun, mutta ei suinkaan siihen pölyn ja kuoppien täyttämään matkaan, jonne lähdimme tavernakeikkaa seuraavana päivänä. Lue lisää siitä, millaiselle erämaa-ajelulle Beetlellä päädyimme.

Mutta takaisin tavernaan. Tämänkin paikan ohi ajoimme sattumalta ja mietimme hetken, pysähdymmekö vai emmekö. Onneksi pysähdyimme. Ruoka ja kupposet kahvia maistuivat erityisen hyviltä näiden maisemien ääressä.

Fetasalaatti Taverna Chrarisissa.
Maistuis varmaan sullekin?
Kahvilla Taverna Chnarisissa Kreetalla.
Polttavassa helteessä otimme jälkiruuaksi kupit kuumaa.

Omistajapariskunta ei juuri osannut englantia, mutta elekielellä saimme oikeat ruoat ja vielä kahvitkin pöytään.

Kuten ylemmästä kuvasta näkee, terassin alapuolella on myös ranta aurinkotuoleineen, mutta siihen emme käyneet tutustumassa.

Katso Taverna Chnarisin sijainti kartalla

4. Reval Café Vene, Tallinna

Päivitys 3.9.2023: Tallinnassa käydessämme saimme huomata, että tämä paikallinen suosikkikahvilamme oli kadonnut ja tilalla oli pizzeria. Onneksemme Raatihuoneentorin välittömästä läheisyydestä, Harju/Kullassepa-kadulta löytyi monta kivaa kahvilaa menetetyn tilalle.

Tallinnan vanhassakaupungissa Vene-kadulla sijaitseva Reval Café ei sinänsä tarjoile silmänruokaa maiseman muodossa, mutta jostakin syystä tänne on aina pakko päästä kahville.

Kahvilassa on mukavan kotoisa tunnelma, hyvää kahvia ja herkullisia leivoksia.

Silloin kun vielä oli mahdollisuus matkustaa Suomen rajojen ulkopuolelle, kävimme kerran kesässä Tallinnassa Reval Caféssa kahvilla. Ensin kävelykierros Raatihuoneen torilla, sitten kahville ja takaisin laivaan. Kahvila sijaitsee Raatihuoneen torin välittömässä läheisyydessä.

Reval Cafe Vene Tallinna
Nyt kävi hyvä tuuri – Reval Cafen ikkunapöytä oli vapaana.
Kattokruunu Reval Cafe Vene Tallinnassa
Katunäkymä Tallinnassa
Monelle suomaisellekin tuttu kohta Tallinnassa: edessä olevan kulman takana on Raatihuoneen tori, oikealle Vene-katu.

Kahvila on kaksikerroksinen, Parhaat pöydät ovat ikkunapöytä ala- ja ylläkerrassa, mutta ne ovat lähes aina varattuja.

Katso Reval Cafe Venen sijainti kartalla

BONUSVINKKI: Tara-joen kanjoni ja silta, Montenegro

Tara-joen kanjoni ja sen yli kulkeva silta Montenegrossa on lisätty listaan bonuksena, koska se hieman poikkeaa muista. Täältä puuttuu terassi, mutta upean maiseman äärellä viihtyy silti kupposen jos toisenkin verran, vai mitä sanot kuvan perusteella?

Tara-joen silta on 365 metriä pitkä ja siltä on 172 metrin pudotus jokeen.

Tara-kanjoni on osa Durmitorin kansallispuistoa, joka kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin. Tara-kanjoni on maailman toiseksi syvin kanjoni, syvimmillään 1300 metriä syvä. Kanjonin pituus on 78 kilometriä. Kanjonien TOP 1 -paikkaa pitää tietysti Yhdysvaltojen Grand Canyon. Tara-kanjonilla käytyään voi siis sanoa nähneensä kuitenkin Euroopan syvimmän kanjonin.

Kanjonin yli kulkee köysirata, jonka uskaliaimmat ylittivät kitarisat vilkkuen vauhdikkaasti vaijeriliukurataa pitkin. Jos olet lukenut aiempia matkapostauksiani, tiedät miksi meille moinen ei tullut edes mieleen.

Katso Tara-joen sillan sijainti kartalla

Pääkuva Pixabay, kohdekuvat kotialbumista.